piątek, 3 lutego 2017

#1 Rok z Jane Austen - "Rozważna i Romantyczna"

W związku z wydarzeniem Roku z Jane Austen, zapraszam Was na pierwszy wpis z przeczytanego dzieła tej autorki :)

Okładka: Wydawnictwo Świat Książki zrobiło dobrą robotę. Okładki są cudowne, kobiece, delikatne czym zwracają na siebie uwagę. Jest to seria okładek: Angielski Ogród.

Historia i Bohaterowie: Historia dotyczy dwóch sióstr - Romantycznej Marianny i Rozważnej Eleonory. Te dwie młode kobiety zostają uwikłane w intrygę, plotki, dobre chęci i... romanse. Marianna to typ lekkiego ducha, chociaż jej wrażliwość i emocjonalność pokonałaby niejednego człowieka. Popadająca ze skrajności w skrajność jest zupełnym przeciwieństwem statecznej Eleonory. Ta Rozważna cechuje się spokojem, mniej popędliwym osądem, skrytością i rozwagą. Chociaż bywają momenty, w których jej serce i dusza są rozedrgane, to jednak dobre wychowanie i sposób bycia zakazuje jej uzewnętrzniania uczuć. Mogłoby się wydawać, że taka mieszanka cech oby sióstr może spowodować katastrofę, ale żeby doszło do katastrofy potrzeba wielu innych czynników. Po pierwsze ważny jest czas i miejsce akcji: Marianna i Eleonora mieszkają ze swoją młodszą siostrą Małgorzatą i matką u swojego przyrodniego brata, następnie dzięki życzliwości rodziny Middleton, panie mogą przenieść cały swój dobytek do znacznie mniejszej posiadłości. Ale któż by marudził.... jeżeli żona przyrodniego brata, Fanny Dashwood, nie jest najmilszą osobą pod słońcem? Z przeprowadzką wiążą się nowe znajomości, pojawią się próby przyjaźni, romansów, a także chwile cierpienia.

Autorka: Co można napisać o Jane Austen? Na pewno wiele osób przede mną podjęło się tego wyzwania i wiele osób po mnie zainteresuje się jej życiorysem. Ta angielska pisarka stworzyła takie dzieła, jak: Lady SusanDuma i uprzedzenie czy Perswazje. Po więcej informacji o tej autorce zapraszam Was tutaj --> Żyj lepiej.com i Kanapa Literacka. A o recenzji "Rozważnej i Romantycznej możecie przeczytać tutaj --> Mamo poczytaj sobie

Wrażenia: Jakie miałam oczekiwania? Nuda, nuda ... i jeszcze raz nuda. Nie myślałam, że można, aż tak się pomylić! Książkę czytałam stosunkowo długo, jak na tak małą objętość - 350 stron. Tyle, że... dawno nie czułam pragnienia delektowania się historią! Cała książka jest cudowna, wiele w niej wątków i zdarzeń, które pod koniec zostają rozwiązane, a wszystko, co do tej pory było niejasne, na pewno zostanie dokładnie opisane i wytłumaczone. Myślałam, że tę książkę mam wziąć "na poważnie" - przecież to klasyka. Nie pomyślałam o tym, że Austen może pisać w tak humorystyczny sposób, bo przyznam się szczerze, że historie związane z panią Jennigins doprowadzały mnie do łez... oczywiście powodowane przez śmiech :)

Ekranizacja: Nie mogłam pozwolić sobie na to, żeby po przeczytaniu książki nie obejrzeć ekranizacji. Wybrałam tą z 1995 roku. Oczywiście, jak to zwykle bywa, ekranizacja nie była, aż tak dobra, jak książka, ale cóż... warto było obejrzeć :) Obsada - cudowna, między innymi zagrali Kate Winslet, Hugh Grant, Alan Rickman. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zainspiruj mnie... :)