poniedziałek, 12 czerwca 2017

#2 Rok z Jane Austen - "Duma i Uprzedzenie"

Okładka: Na pewno jest urocza :) Chociaż zaczęłam się zastanawiać czy nie poszukać w innym wydaniu całego zbioru Austen, bo jednak ten jest teraz najbardziej popularny. Będę szukać, a jeśli cokolwiek znajdę to dam Wam znać.

Historia i Bohaterowie: Pewnie nie wiele jest jeszcze osób, które nie znają historii Elżbiety i Darcy'ego. Zapewne oglądaliście ekranizacje, za którą ja przepadam i mogłabym wciąż ją oglądać. Z pewnym lękiem podchodziłam do twórczości Austen, ale po "Rozważnej i Romantycznej" nie mogłam się doczekać przeczytania kolejnej jej książki. Dla tych, którzy jednak nie znają tej historii, napiszę, że dotyczy ona niezbyt bogatej rodziny, w której króluje pięć córek i ich matka. Ojciec jest spokojnym domatorem, tak zwanym filozofem, który w zaciszu swojej biblioteki uwielbia zgłębiać wiedzę. Dwie starsze córki: Elżbieta i Jane są wobec siebie najlepszymi przyjaciółkami, ale o jakże odmiennych charakterach. Lizzy jest ciekawą życia osobą, chętna do rozmowy, podważania czyjegoś zdania, upierania się przy swojej racji, uwielbia się przekomarzać, jednakże darzy swoich najbliższych ogromnym uczuciem. Natomiast Jane jest ufną osobą, która w każdym widzi jedynie dobroć. Często ulega pewnemu złudzeniu, stara się nie dopuszczać do siebie myśli, że ktoś mógłby umyślnie czynić zło. Historia dotyczy miłości, "wchodzenia" w wyższe sfery, siostrzanej miłości, poszukiwania prawdy...

Autorka: Tak, jak w poprzedniej recenzji książki Austen, odeślę Was do innej strony internetowej, abyście tam zapoznali się z osobą Austen :) -> Kanapa Literacka

Wrażenia: Możliwe, że zbyt tajemniczo opisałam historię i bohaterów, ale tak bardzo bałam się, że zacznę spoilerować, że wolałam napisać mniej niż więcej. Moje wrażenia są pozytywne. Dziwne było to, że po skończeniu lektury poczułam smutek... chyba dotyczył on tego, że po prostu ta historia już się skończyła. Zapewne do niej nie raz powrócę... Uważam, że... każdy powinien spróbować zapoznać się z treścią tej książki, uważam również, że... czas i miejsce oraz wiek czytelnika. są tutaj istotnym elementem. Pamiętam, że kilka lat temu chciałam przeczytać "Wichrowe wzgórza" i nie przebrnęłam przez pierwszych kilka stron. Zapewne byłoby tak z "Dumą i uprzedzeniem" i z "Rozważną i Romantyczną". Ważnym jest zrobienie sobie przerwy we współczesnej literaturze, dobrze jest poznać taką formę i styl, tak bardzo różny od tego, co obecnie czytamy. Rozwlekłe opisy - które potrafią się ciągnąć kilka stron, mnóstwo niedomówień i tajemnic - które są spowodowane tym, że dawniej nie ujawniało się wszystkiego od razu, a często własne "prawdziwe" zdanie zostawiało się dla siebie, miłość bohaterów - która rozkwita niczym pączki kwiatów... Och, ta Austen, potrafi mnie oczarować. Co do tytułu książki, bo przecież trzeba się do niego odnieść... to jest jak najbardziej adekwatny do treści książki. Chociaż więcej było mowy o dumie pana Darcy'ego, to jednak ja upatrywałabym tej dumy w osobie Elżbiety. Jej upór, wytrwałość i duma miały wpływ na to, jak potoczyła się owa historia. Samych uprzedzeń jest w książce Austen bardzo dużo. Zarówno w "Rozważnej i Romantycznej", jak i w tej pozycji możemy znaleźć mnóstwo przykładów uprzedzeń - społecznych, ekonomicznych i politycznych (chociaż tych ostatnich jest bardzo mało). Uwielbiam poruszane problemy, ukazywanie ich, wyolbrzymianie... czasem jest to pewna karykatura ówczesnych przywar i wad.Och, Austen, jestem z Ciebie taka dumna!

Ekranizacja: Uwielbiam tę ekranizację "Dumy i uprzedzenia". Keira Knightley... zdobyła moje serce! Polecam Wam także film "Pokuta", w którym również zagrała główną rolę. Ekranizacja jest cudowna, chociaż w pełni nie odzwierciedla książki - a jaka ekranizacja to robi?! - to warto ją obejrzeć, jeszcze raz zagłębić się w świat wykreowany przez Austen, poznać intrygi i kłamstwa, chciwość i naiwność bohaterów, dobro i zło, które tkwi w każdym z nas... 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zainspiruj mnie... :)